söndag 3 september 2017

Trattkantareller och att leva i anden


Hej på er därute! hoppas ni har en underbar söndag!

Här har vi njutit av solen hela förmiddagen, först tog jag en vända på gräsklipparen och sen tog jag och maken hundarna ut i skogen och plockade lite trattkantareller. Kan säga att hela skogen dräller av kantareller, så roligt. Inte fullt lika kul att rensa efteråt så plockar och rensar plockar och rensar...

För ett antal år sen hade vi ett par äldre damer som var häruppe och plockade just trattkantareller. Ja det är nog nästan 6-7 år sen nu. Dom kom upp satte sina väskor och sånt här hos oss och knatade sen upp i skogen. Det gick några timmar, ja det gick rätt många timmar och jag kände till slut jag måste leta upp tanterna, har dom gått vilse? tog vår fyrhjuling och körde upp och nejdå dom var inte vilse, men dom hade plockat vääääldigt många kantareller. I stora pappkassar typ från coop......

På kvällen sen fick jag ett sms *det var roligare att plocka dom än att rensa dom*.

Hur som helst. Häromdagen så hade jag ett par inne hos mig på hotellet, dom satt och åt glass. Själv rusade jag runt som vanligt och sprang rätt in i en ölback med tårna. Aj aj. Gjorde jätteont! Svor högt gjorde jag oxå...

När jag sen kom ut så började farbrorn prata med mig om vikten att leva i anden, inte skrika som jag hade gjort utan leva i anden i stillhet och inte bruka såna ord som dom som kom ur min mun....

och ja nog har han väl rätt den gamla farbrorn, att plocka trattkantareller är lite att leva i anden, man smyger tyst i skogen sätter sig ner i ett hav och bara är ett med naturen :) . jätteskönt. Lugnt och tyst. 

Kan nog kanske bli trattkantarellsoppa till förrätt nån gång under hösten på hotellet.....

Ha en underbar söndag! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar